Gå til hoved-indhold

Floradanias kampagner og temaer

Her kan du læse om de kampagner, vi har eksekveret -  hold øje med vores sociale medier for at se de kreative opslag, billeder og reels – og del dem gerne videre, så vi sammen kan sprede budskabet om de mange muligheder med potteplanter.

Vil du se, hvad der kan lade sig gøre med potteplanter? Følg os på floradania_dk eller floradania, og lad dig inspirere!

Flere grønne historier i branchen

I 2024 producerede vi en serie på 13 branchefilm, der skal sætte fokus på potteplantesektorens grønne udvikling og fremtidige potentiale. Filmene bygger videre på sidste års branchevideo, som blev præsenteret ved generalforsamlingen i 2023, og de vil hver især fremhæve et vigtigt tema – lige fra bæredygtig produktion og transport til innovations- og karrieremuligheder i sektoren.

Formålet med videoerne er at styrke sektorens synlighed, øge gennemsigtigheden og dele de mange positive historier, der viser, hvordan branchen arbejder målrettet med udvikling og bæredygtighed. Samtidig ønsker vi at inspirere og engagere indkøbere og samarbejdspartnere ved at give et klart indblik i det grønne arbejde, som kendetegner sektoren.

Vi ser frem til at annoncere de nye videoer løbende i det kommende år og glæder os til at vise de mange spændende historier, der ligger bag arbejdet med potteplanter.

Hvis du endnu ikke har set sidste års branchevideo, kan du finde den her.

Videodag: Inspiration med potteplanter

Oktober 2024 afholdte vi en dag med stylist Pernille Albers dedikeret til at producere korte DIY-videoer. Med plantesponsorering havde vi et bredt udvalg til kreativt at fremhæve deres alsidighed. Der blev optaget korte videoer, også kaldet reels, som vi løbende vil dele på sociale medier. Reels er et vigtigt værktøj for at nå et bredere publikum, da de sociale mediers algoritme prioriterer at vise videoer frem for billeder, de kan nemt deles og fanger seerens opmærksomheden. I en tid, hvor de fleste skimmer deres feeds, giver reels en mulighed for visuelt at inspirere på få sekunder. Når vi kigger ind i 2025, spås reels stadig til at være et vigtigt i den digitale markedsføring.

Vi er stolte af det flotte resultat, og vi giver stor tak til Pernille Albers og de gartnere, der har sponsoreret planter til formålet! Vi håber at give både inspiration og konkrete idéer til, hvordan potteplanter kan bruges i vinterens bordopdækning, dekorationer – med fokus på at mindske spild, da de fleste af planterne kan rykkes ud i hjemmet igen.

En særlig tak til vores plantesponsorer for deres bidrag: Roses Forever, Family Plants, Timmermann, Bygrowers, Hawaii Gartneriet, Gartneriet Vornæs, Gartneriet Knoppen & Lundager

Sammen om en grønnere potteplantesektor

I Oktober 2024 satte Vinterhandelspladsen fokus på samarbejde og fællesskab i potteplantebranchen. Arrangementet var samtidig debut for Louise som projektleder, og hun planlagde og afviklede sin første Handelsplads, og vi ser frem til flere i fremtiden.

På Handelspladsen blev der skabt rammer for uformelle samtaler, hvor producenter og andre aktører i branchen kunne drøfte ønsker og visioner for fremtiden. Temaet for dagen var grøn omstilling og fælles indsats, og arrangementet understregede, hvor vigtigt samarbejde og dialog er for at styrke sektoren.

Dagen blev nydt med kage og bobler, mens det faglige netværk i branchen fik lov til at gro.

Vi takker alle deltagere for at gøre Vinterhandelspladsen til en succes og ser frem til d. 26.-27. marts, hvor forårets Handelsplads løber af stablen.

Køb Dansk: Presseevent på Handelspladsen

August 2024: I samarbejde med Rosanova Fonden satte vi i Floradania fokus på at fremme salget af danskproducerede planter gennem kampagnen "Køb Dansk". Formålet var at inspirere og informere danske planteinteresserede – både influenter og skribenter – om fordelene ved at vælge planter, der er dyrket i Danmark. Ved at skabe ambassadører for budskabet håber vi at gøre danskerne mere bevidste om deres plantevalg og understøtte en bæredygtig fremtid for de danske gartnerier. 

Danskproducerede planter har mange fordele, ikke kun for miljøet, men også for forbrugernes bevidste valg. Når du vælger dansk, støtter du lokale producenter og bidrager til en produktion, der har fokus på miljøvenlighed og arbejdsforhold. Det er vores håb, at detailbutikkerne på sigt vil give danskproducerede planter større opmærksomhed i deres markedsføring, så forbrugerne lettere kan finde dem i butikkerne.

Til Handelspladsen i august fik vi besøg af 20 pressefolk, der var til workshop med stylist Pernille Albers, talte med gartnere på messen og var på gartneribesøg ved Lundager. På dagen blev indhold delt til en følgerskare på 121.540.

 

Giv en gave, der varer hele året: Mors Dags-kampagnen 2024

Maj 2024: Blomster er en klassisk gave til Mors Dag, men hvorfor ikke tage det et skridt videre og give noget, der ikke visner efter få dage?

I årets Mors Dags-kampagne ville vi hos Floradania sætte fokus på at give en gave, der vokser og trives, ligesom kærligheden til mor. Derfor samarbejdede vi med kommunikationsbureauet Nørgaard Mikkelsen og influencers Maria Mainz og Sarah Mosgaard om at opfordre til at vælge planter fremfor afskårne blomster – en gave, der kan nydes hele året rundt.

Kampagnen fangede opmærksomheden hos tusindvis af danskere, med imponerende resultater:

  • Afspilninger: 696.065
  • Reach: 279.403 unikke personer
  • Klik: +3.000
  • Instagram-følgere: +47% (fra 1.585 til 2.275 følgere)

Vores samarbejde med Nørgaard Mikkelsen og influenterne var en succesfuld måde at sprede budskabet om bæredygtighed og vise, at planter kan være den perfekte gave til en særlig anledning som Mors Dag.

Køb Dansk: Kender du plantepasset?

Oktober 2023 kørte vi en digital kampagne, hvor influenter satte fokus på at støtte danskproducerede planter ved at opfordre deres følgere til at kigge efter plantepasset. Plantepasset fungerer som et kvalitetsstempel, der viser, at planten er dyrket i Danmark – og dermed lever op til høje miljø- og bæredygtighedsstandarder.

En af kampagnens deltagende influenter delte:
"Personligt køber jeg mest dansk dyrkede planter. Jeg synes dog, det er spændende at se, hvor planten kommer fra. Du kan se om planten er dansk på plantepasset, som sidder på urtepotten. Jeg køber med tanke på miljøet og under mottoet ’mere biologi og mindre kemi’. Herhjemme i Danmark ved jeg, at gartnerierne er meget bæredygtige."

Kampagnen fremhævede, at danskproducerede planter ikke kun er bedre for miljøet, men også støtter lokale gartnerier, hvis historier vi også inddragede under kampagnen.

Denne indsats var en del af vores fortsatte arbejde med at gøre danskerne opmærksomme på vigtigheden af at støtte dansk produktion. Når vi vælger dansk, er vi med til at sikre en mere bæredygtig fremtid – én plante ad gangen.