Lysten til planter stiger med alderen

Om der ryger en, to eller ti planter i indkøbskurven, kan aflæses på dåbsattesten. Ny undersøgelse afslører, at planteforbruget stiger støt med alderen og topper for forbrugere over 50 år

Resultatet af undersøgelsen, der er foretaget af Wilke Markedsanalyse, dokumenterer, at der købes flere planter, jo ældre man bliver, og at personer over 50 år køber markant flere planter end de yngre aldersgrupper.

Undersøgelsen fastslår desuden, at det overvejende er kvinder, som står for planteindkøbet, og at gruppen af kvinder i aldersgruppen 35-49 år køber flere planter end de helt unge på 18-34. Det kan kædes sammen med tidligere undersøgelser, der har vist, at der opstår et større behov for at bruge planter til hus og have, når kvinder stifter familie og får egen bolig.

Selv om det fremgår, at de helt unge køber planter 2-3 gange pr. halvår eller oftere, har næsten en femtedel dog svaret, at de ikke har købt planter det sidste år.

Planter gør livet grønnere
Ud over det vi ved fra tidligere undersøgelser, kommer den aktuelle ikke med nogen egentlig forklaring på, hvorfor det forholder sig sådan. Men ved at inddrage nogle af de årsagssammenhænge, som bl.a. livsstilseksperter og forbrugsforskere arbejder med, kan man alligevel nå frem til en rimelig forklaringsmodel.

Handler det om penge, har livsstilsekspert Anne Glad kendt fra tv-programmet "Kender du typen" her en pointe. Ved et foredrag for gartneribranchen tidligere på året fremhævede hun seniorerne som et særdeles købedygtigt forbrugersegment,

-   Der er 1,9 mio. danskere, der er fyldt 50, og de har masser af penge. Lånene er betalt, huset er gennemrenoveret, og de har ingen dyre børn, der bor hjemme. De vil have nye møbler, rejser, kosttilskud og cremer. Og så vil de have noget, der minder om en have i lejligheden, ikke mindst fordi de traditionelt er interesseret i have og planter.

Naturen ind i hjemmet
Det kunne være én forklaring, som ikke udelukker det faktum, at moderne kvinder og børnefamilier har fået større lyst til at omgive sig med planter i hjemmet. Den trend bekræftes af trendforskerne og flere førende boligskribenter, og planter har da også indtaget en mere fremtrædende plads som en naturlig del af indretningen i mange boligreportager.

Så ræsonnementet er, at du som kvinde kan se frem til et grønnere liv, jo ældre du bliver – om det så skyldes flere penge og mere tid, moden eller noget helt andet.

Fakta:
Undersøgelsen er foretaget af Wilke Markedsanalyse i december 2010 i et repræsentativt udsnit af den danske befolkning. 558 personer deltog i undersøgelsen.

Downloads:
FD_41_2011_DK.rtf51 Ki

Instagram