For femte år i træk blev den danske plantebranches eftertragtede nyhedspris, Floradania Innovation Award, uddelt på verdens største plantemesse, IPM, i Tyskland
Ved gårsdagens event beviste de danske gartnere til fulde, at de formår at markere sig på den globale plantescene. Under overværelse af den internationale presse, indkøbere fra hele verden samt gartnerkolleger fik vinderne behørig anerkendelse for deres store innovationslyst og aldrig svigtende vilje til at investere i nye produkter og processer.
Indoor – Duft og x-faktor
Vinderen af kategorien Indoor blev Infinty Rose TM fra gartneriet Roses Forever ved Rosa og Harley Eskelund.
Rosen er en klassisk blomst, som endnu engang viste sig fra en ny side, og hvis x-faktor i form af store, velduftende blomster, flotte, kraftige blade og stilke samt stor holdbarhed slog benene væk under dommerpanelet.
Gartneriet vandt også den danske nyhedspris i 2011 og 2008 og har ved flere lejligheder taget internationale priser hjem.
Outdoor – Et kongeligt valg
Vinderen inden for Outdoor kategorien blev en kløver, eller Trifolium, fra Gartneriet Råhøj , og opkaldt efter tronfølgerparrets yngste datter, 'Josephine'.
Dommerpanelet lagde vægt på plantens smukke udtryk med flotte tegninger og kraftige farver på blade samt dens brede anvendelse fra tidligt forår til sent efterår. Endvidere er den velegnet i buketter og andet blomsterbinderi.
Også i dette tilfælde har gartneriet, der drives af parret Malene og Bent Juhl Jensen, tidligere vundet Floradania Innovation Award, nemlig i 2009.
Concept – Roser på menuen
I den tredje kategori måtte Rosa Eskelund endnu engang på podiet for at modtage prisen for bedste konceptnyhed, der var spiselige roser både som hel plante og afklippede, færdigpakkede klar til brug. Det var produktets store nyhedsværdi, markedsføringsmæssige og kommercielle potentiale, der lå til grund for dommerpanelets afgørelse. Derudover blev de mange anvendelsesmuligheder fremhævet.
Særpris
Endvidere modtog Gartneriet PKM en særlig pris, "Innovation Award", for sit store forædlingsarbejde.
Så der er god til at glæde sig til den kommende plantesæson, hvor danske såvel som europæiske forbrugere i bogstaveligste forstand kan få syn for sagen og smag for planter.
For yderligere oplysninger kontakt:
Floradania Marketing, tel. 6592 6266 eller email marketing@floradania.dk. Læs mere om vinderne og de nominerede på www.floradania.dk / Nyheder.
Fakta:
Den danske nyhedspris, Floradania Innovation Award, dækker over kategorierne, "Indoor", "Outdoor", "Concepts" og belønner de danske gartneres innovationslyst.
Prisen uddeles hvert år i januar på verdens største plantefagmesse i Essen, Tyskland.
Danmark producerer ca. 600 mio. planter om året, hvoraf ca. 70 % går til eksport.