Hen over året er der flere gode anledninger til at glæde alverdens koner, kærester og mødre med planter på de forskellige mærkedage. Og det er ikke bare floskler, for eksporten af planter til vores europæiske markeder stiger betydeligt i de måneder, hvor mærkedagen falder.
Pink morsdag i England
Roser har alle dage været forbundet med romantik og sødme, og danskerosengartnere oplever også en stor stigning i efterspørgslen op til bl.a. morsdag. Men eftersom dagen falder forskudt i de forskellige lande, kræver det nøje timing af farver, mængde og tidspunkt for blomstring.
Hos det tidligere Gartneriet Rosanova, i dag Thoruplund, oplyser man:
- Den første morsdag, der indfinder sig, er den engelske. Den er i den grad ”pink” (lysereød), så det tager vi naturligvis også højde for i vores planlægning.
Rød til kvinder i krig og kærlighed
Problemet med engelsk morsdag er imidlertid, at den rykker sig i forhold til fasten, og det betyder, at den nogle gange kommer til at ligge tæt på ad Valentinsdag, den 14. februar, hvor roserne skal være røde eller kvindernes internationale kampdag, den 8. marts, hvor rød ligeledes dominerer billedet.
Så kan det knibe både med pladsen og hastigheden ude i gartnerierne. Michael Larsen, der er indehaver af Gartneriet Broløkke i Odense, forklarer,
- Det kan være svært at følge med efterspørgslen, når tre så vigtige højtider falder næsten samtidigt, men vi er helt med fremme, når det gælder dansk og tysk morsdag, der ligger fast 2. søndag i maj.
Mor er den bedste …
Så danske og tyske mødre kan se dagen i møde med sindsro. Rød og lyserød er de mest populære farver til dansk morsdag, og det samme gør sig gældende for svensk og fransk morsdag, der falder på den sidste søndag i maj.
Salgsdirektøren på Gartneriet Rosa Danica i Marslev på Fyn, vurderer, at morsdagssalget for deres vedkommende er fire gange større end salget i fx januar og september.
Så ingen tvivl om, at de europæiske mærkedage spiller en stor rolle for danske gartnere. Og alle adspurgte rosengartnere bedyrer, at deres mor – ud over at blive forkælet med roser hele året rundt – også får en kærlig hilsen morsdag.
Fakta:
Navnedage:
Planter gives ofte som gave på navnedage. Navnedage er dage i kalenderen, som er mindedag for den helgen, en person er opkaldt efter. Navnedage er aldrig rigtig slået an i Danmark og Norge, hvorimod skikken har vundet indpas i Sverige og fejres på niveau med fødselsdagen i flere af vores europæiske nabolande, fx Tyskland, Polen og Italien. Eftersom navnedage er spredt ud over hele året, er der ikke knyttet nogen bestemt plante til et navn.
Fakta:
Seneste eksporttal specifkt for roser (2007):
Roser | Januar | Februar | Marts | April | Maj | Juni |
DKK | 8.841.740 | 21.710.277 | 26.148.262 | 27.179.324 | 39.729.033 | 16.638.370 |
| Juli | August | September | Oktober | November | December |
DKK | 10.474.600 | 10.533.461 | 8.795.527 | 9.451.457 | 8.816.349 | 7.965.268 |
Kilde: Danmarks Statistik.
Fakta:
I 2007 blev der produceret ca. 38 mio. roser i Danmark, hvoraf 75 % gik til eksport.
Floradania Marketing er den danske plantebranches markedsføringsselskab, ejet af gartnere og salgsselskaber. Klik ind på www.floradania.dk.